środa, 13 lutego 2013

"Haracz monopolowy" - kolejne liczby


Oto piękne zestawienie, ile bezsensowne monopole „wyciągnęły” z naszych (klientów) kieszeni.

(uwaga: cytuję za niezweryfikowanym przeze mnie komentarzem pod jednym z artykułów na portalu biznesowym – więc liczby nie koniecznie muszą się zgadzać, ale myślę, ze zasada jest zachowana)

Telekomunikacja Polska S.A. – „wieczny” monopolista na rynku połączeń telekomunikacyjnych…

Grupa TP S.A. (Orange):
Rok 2004 – ok. 10.000.000 abonentów / ok. 4 miliardy zł czystego zysku – ok. 400 zł na każdego abonenta rocznie.
Rok 2013 (prognoza)  - ok. 20.000.000 abonentów / poniżej 100 milionów zł czystego zysku – ok. 5 zł na każdego abonenta.

Tyle właśnie kosztował „monopol” każdego abonenta TP S.A. (Orange): 395 zł każdego roku stanowiło „nadprogramowy” (wynikający z monopolu) zysku grupy TP S.A., który zasilał kieszenie... francuskich emerytów (poprzez państwowy Fance Telecom).

A z perspektywy czasu, czy ten monopol (który dziś jest już w niemal w całości „rozmontowany”) komukolwiek, poza francuskimi emerytami, był potrzebny??? 
Niech każdy odpowie sobie sam – a szczególnie abonenci TP S.A. z tamtego okresu, którzy płacili za telefon stacjonarny ok. 50-60 zł/m-c zupełnie „pustego” abonamentu (gdy dziś za ok. 80zł/m-c można mieć taryfę typu „no limit do wszystkich”).

Powyższe pozostawiam pod rozwagę do rozważań nad rzekomą bezwzględną koniecznością istnienia monopoli korporacyjnych i rzekomą bezwzględną koniecznością opłacania przez klientów „haraczu korporacyjnego” (o czym pisałem szerzej tu: http://deregulacja.blogspot.com/2012/09/haracz-koproacyjny.html), który nikomu nie służy, a zasila wyłącznie prywatne kieszenie obrońców przywilejów korporacyjnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz